Bolesti krční páteře a hlavy

Bolesti krční páteře a hlavy jsou velice častým jevem. Je to tím, že krční páteř je  velmi zatěžována neustálými pohyby hlavy, a také je velice často přetěžována v důsledku sedavého životního stylu a digitalizace. Přirozeně vzpřímená poloha se dnes vidí již zřídka, o to více je krční páteř v nepřirozeně ohnuté poloze (nejčastěji nad počítačem, mobilním telefonem). Bolesti hlavy, které vznikají v důsledku přetížení krční páteře mají své typické projevy – přicházejí v epizodách, bolest vychází z oblasti šíje a pokračuje do čelní oblasti. Přesto je vždy dobré vyloučit i jiné příčiny bolestí odborníky na neurologii či alergologii.

Velice častou příčinou bolestí krční páteře a hlavy bývá tzv. horní zkřížený syndrom (typicky se projevuje kulatými zády a předsunutou hlavou.

Krční páteř také může být přetěžována v důsledku nevhodné pozice při spánku. Nepříznivé je zejména spaní na břiše, kdy je hlava otočená na jednu stranu, ovšem i špatná volba polštáře nebo průvan mohou mít na následek bolestivé stavy krční páteře a hlavy.

V neposlední řadě mohou být bolesti způsobené také drobnými úrazy v oblasti krční páteře, které typicky vznikají v autě (při prudkém brzdění) nebo při nesprávně provedených sportovních prvcích (typicky kotoul vzad).

Naše krční páteř je tak neustále přetěžována, což zákonitě vyvolává její bolestivost. Bolesti krční páteře a s ní související bolesti hlavy proto můžeme jednoznačně  zařadit mezi tzv. civilizační nemoci. Ty jsou sice nepříjemné, ale vhodným cvičením, rehabilitací a životním stylem ovlivnitelné. Pro správné určení diagnózy  a nastavení léčebného plánu vždy doporučujeme vyšetření rehabilitačním lékařem.