Bolestivé stavy pohybového aparátu v těhotenství

Bolestí zad trpí v průběhu těhotenství až 50 % žen. Existuje ale způsob, jak těmto bolestem účinně předcházet, a to již na začátku těhotenství.

Těhotná nastávající maminka a rehabilitace – je vhodná?

Pokud se jedná o přirozené těhotenství bez komplikací, je vhodné, aby si nastávající maminky udržovaly přiměřenou fyzickou aktivitu. Ta přispívá nejen k dobrému průběhu těhotenství i porodu, ale také jako prevence bolestí zad. V průběhu těhotenství probíhají v těle ženy různé změny. Mimo jiné se také posunuje těžiště těla dopředu a zvyšuje se zátěž na celý pohybový aparát. Vlivem hormonálních změn dochází také k rozvolňování měkkých tkání, jako jsou vazy a klouby, což může způsobovat nestabilitu a nevyváženost pohybového aparátu. Proto je vhodné začít s rehabilitací již na začátku těhotenství, dříve než se bolesti objeví.

Kdy je obzvláště doporučená?

Nejčastěji to jsou bolesti v oblasti bederní a křížové, ale také šíje. U těhotných dochází často k nevyváženosti postavení těla a ke zkracování a přetěžování svalů v oblasti páteře. Právě tyto problémy je možné zmírnit vhodnou rehabilitační terapií.

Pro jaké těhulky je rehabilitace nebezpečná?

Pokud se v průběhu těhotenství objeví nějaké komplikace, často vám lékař doporučí se fyzických aktivit vyvarovat. Je tomu tak v případě rizikového těhotenství nebo také u umělého oplodnění. My ale s naší rehabilitační metodou používáme  terapii, která je vhodná i u těchto pacientek. Pokud ale nemáte rizikové těhotenství, nemáte se čeho obávat. Nevhodné jsou samozřejmě jakékoliv cviky prováděné na břiše. O vašem stavu byste tedy vždy měla informovat rehabilitačního lékaře či terapeuta, který přizpůsobí průběh rehabilitace a vybere vhodnou terapii i cviky.

Jakou rehabilitaci v těhotenství vybírat a které se naopak vyhnout? Jsou některé techniky vysloveně zakázané?

U těhotných žen je například třeba více  pracovat s  pánví včetně pánevního dna, s hrudníkem včetně různých stabilizačních a relaxačních cviků s dýcháním, my používáme především naší rehabilitační metodu INFINITY method®. V případě, že již trpíte bolestí nebo jste v pohybu  limitovány, můžete cvičení provádět v tzv. mikropohybu, což je pohyb v rozsahu milimetrů. Tato metoda umožňuje optimalizaci funkce svalů a aktivuje i svaly, které se při normálním cvičení špatně aktivují. Rehabilitaci můžete také doplnit cvičením v bazénu. Jako prevenci je pak také dobré dodržovat pár základních pravidel. Snažte se udržet si plynulý a pomalý přírůstek na váze, nenoste příliš vysoké ale ani příliš nízké podpatky a nezůstávejte dlouho v jedné poloze, především ve stoje nebo vsedě.

• Vyšetření rehabilitačním lékařem
  • Rehabilitace INFINITY method®