Artróza

Osteoartróza je nejčastější onemocnění kloubů, které postihuje především váhonosné klouby – kyčelní a kolenní kloub. Často se však projevuje i v oblasti páteře, ramen, loktů a prstů.

Při osteoartróze  dochází postupně k destrukci kloubní chrupavky a změně jejích mechanických vlastností. V extrémních případech těžkého stupně může být chrupavka zničena zcela. Tělo se zprvu snaží tyto změny kompenzovat, ale postupně se tyto mechanismy vyčerpají a projeví bolest a zánět v tkáních okolo chrupavky. Postižená kost reaguje na vzniklou situaci svojí přestavbou, časem se na ní objevují výrůstky zvané osteofyty, které daný stav dále komplikují.

Artróza vzniká buď jako primární onemocnění, vlivem genetické dispozice, nadváhy nebo velkého a jednostranného zatížení kloubů.

Artróza však může vzniknout i jako sekundární nemocnění, v důsledku vrozené vady (např. dysplazie kyčelního kloubu), úrazu nebo v důsledku jiných onemocnění (např. zánětlivých či metabolických).

Počáteční stádia artrózy lze řešit pomocí nefarmakologických postupů, které spočívají v léčebné rehabilitaci, vhodné a přiměřené pohybové aktivitě, správné ergonomii pohybových stereotypů a také ve správně nastaveném jídelníčku a optimalizaci tělesné hmotnosti.

V těžších stádiích již nastupuje farmakologická léčba a operativní řešení – často náhrada kloubu. I tto řešení by však mělo bt následně doplněno vhodnou léčebnou rehabilitací.

O stupeň postižení a vhodný léčebný postup je vždy vhodné konzultovat s rehabilitačním lékařem.